Kodinhoito ja asunnon huolto

Vikailmoitukset

Vikailmoitukset tehdään asukassivujen vikailmoituslomakkeen kautta. Kirjaudu asukassivuille täältä.

Vaihtoehtoisesti voit tehdä vikailmoituksen soittamalla asukkaiden 24/7 palvelunumeroon 020 743 2960 tai sähköpostitse osoitteeseen huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi.

Ilmoita vioista, puutteista ja asunnon vahingoittumisesta heti tai niin pian kuin mahdollista. Esimerkiksi vesivahingosta tulee soittaa palvelunumeroon heti, kun asia huomataan. Näin vahingon leviäminen voidaan saada estetyksi. Mikäli asukas ei ilmoita sattuneista vahingoista ja tilanne pahenee tämän takia, asukas voi joutua maksamaan korjauskustannukset.

Ilmoita palvelunumeroon myös siitä, jos jätät asunnon pitkäksi aikaa tyhjilleen. Tällöin isännöitsijällä tulee olla mahdollisuus päästä tarvittaessa käymään asunnossa poissaolosi aikana.

Vastuu asunnon hoidosta ja huollosta

Asunnon on vuokrasuhteen alkaessa ja sen aikana oltava sellaisessa kunnossa, kuin asunnon iän, alueen asuntokannan ja muut paikalliset olosuhteet huomion ottaen voi kohtuudella vaatia, jollei muusta kunnosta ole sovittu.

Kruunuasunnot tekee taloissa säännöllisesti huoltotöitä, tarkastustöitä ja korjauksia pitääkseen asunnot hyväkuntoisina. Kaikista tulevista töistä tiedotetaan asukkaita hyvissä ajoin etukäteen, mahdollisuuksien mukaan vähintään 14 päivää ennen töiden tekemistä. Kiireellisiä huoltotöitä voidaan tehdä välittömästi ilman etukäteen jaettavia tiedotteita, mikäli töitä ei voida siirtää eteenpäin aiheuttamatta lisävahinkoa asunnoille.

Asukkaiden tulee omalta osaltaan mahdollistaa töiden suorittaminen tutustumalla asukastiedotteissa kerrottuihin ohjeisiin ja noudattamalla niitä:

  • Päästä työntekijät sisään ilmoitettuna aikana. Jos olet asentanut asuntoosi turvalukkoja tai varmuusketjuja, jätä ne auki töiden tekemisen ajaksi.
  • Järjestä tarvittava työtila siirtämällä huonekalut ja muuta tavarat pois tieltä annettujen ohjeiden mukaan.
  • Huolehdi, etteivät lemmikit estä töiden tekemistä hankkimalla niille hoitaja tai pitämällä ne toisessa huoneessa töiden ajan. Jos töitä ei voida suorittaa lemmikkien takia, ilmoitathan siitä työntekijöille hyvissä ajoin etukäteen tiedotteen ohjeiden mukaan.

Asukkaan on viipymättä päästettävä vuokranantaja asuntoon sopivana ajankohtana asunnon kunnon ja hoidon valvomista varten. Jos asunto on uudelleenvuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää asuntoa sellaisena aikana, joka sopii vuokranantajalle ja asukkaalle.

Kosteus- ja mikrobivauriot

Kosteus- ja mikrobivaurioiden syntymistä on pyrittävä välttämään. Mikäli huomaat niihin viittaavia syitä, tee välittömästi vikailmoitus.

Ohjeita asukkaille:

  • Tarkkaile putkistovuotoja.
  • Seuraa märkätilojen katto-, seinä- ja lattiapintojen kuntoa sekä tilan lämmityksen toimintaa.
  • Puhdista ja tarkkaile lattiakaivoja säännöllisesti.
  • Tarkasta pesukoneiden liitokset aika ajoin. Uusi poisto- ja täyttöletkut 10 vuoden välein.
  • Pidä silmällä keittiön tiskialtaan allaskaappia ja siellä olevia vesi- ja viemäriputkistoja.
  • Seuraa, ettei jääkaappi laske alleen vettä.
  • Seuraa, ettei huoneiston seinissä tai katoissa ilmene kosteusvaurioihin viittaavia muutoksia.
  • Kiinnitä huomiota asunnon ilmanvaihdon toimintaan.

Ilmoita heti palvelunumeroon 020 743 2960, jos havaitset pieniäkin vesivuotoja. Ilmoita myös, jos havaitset merkkejä kosteus- ja mikrobivaurioista tai niiden mahdollisesta syntymisestä esimerkiksi

  • irtoilevaa maalia tai tapettia
  • reikiä märkätilojen pinnoitteissa
  • vettä kylpyhuoneen maton alla
  • näkyvää puuaineksen tummumista tai lahoamista
  • näkyviä vesivuotoja
  • kosteusvaurioon viittaavia muutoksia pinnoitteiden väreissä
  • ummehtunutta hajua
  • näkyvää mikrobi- tai homekasvustoa
  • merkkejä huonosta ilmanvaihdosta.

Hoida asiaa ensisijaisesti oman isännöitsijäsi kanssa.

Huoneiston huono hoito aiheuttaa vahinkoa vuokranantajan omaisuudelle ja voi aiheuttaa ympäristöön hajuhaittoja ja terveydellisiä riskejä, esimerkiksi tuholaisten leviämistä kiinteistössä.

Löydät artikkelin jossa neuvotaan kylpyhuoneen puhdistamisesta tästä linkistä.

Lamput ja sulakkeet

Täältä löydät ohjeta miten toimitaan lamppujen, paristojen ym. kanssa.

Lue lisää

Jääkaappi, pakastin ja pesukoneet

Ohjeita miten pitää kodinkoneet kunnossa ja miten niiden käyttöikää voi pidentää.

Lue lisää

Liesi, uuni ja liesituuletin

Täältä löydät ohjeet miten puhdistetaan ja pidetään huolto keittiön kodinkoneista.

Lue lisää

Lattioiden puhdistus ja suojaus

Lattiat pysyvät kunnossa ja kauniina mahdollisimman pitkään, kun noudatat seuraavia hoito-ohjeita.

Lue lisää

Kylpyhuone ja sauna

Täältä löydät ohjeita miten kylpyhuonetta ja saunaa tulee hoitaa.

Lue lisää

Vesilukot, viemärit ja lattiakaivot

Täältä löydät ohjeet miten pitää lattiakaivot ja viemärit toimivina.

Lue lisää

Lämmitys ja ilmanvaihto

Täältä löydät ohjeita lämmitykseen, ilmanvaihtoon ja huoneiston viilentämiseen.

Lue lisää

Vesi ja vesimaksut

Tutustu asuntosi vesimaksuihin ja seuraa digitaalisesta näytöstä kulutustasi.

Lue lisää

Asunnon remontointi

Tutustu asuntojen korjauksen ja muutostöiden vastuualueisiin.

Lue lisää

Parveke ja piha

Paloturvallisuus on tärkeää myös parvekkeilla. Tutustu parvekkeen käytön sääntöihin.

Lue lisää

Energian säästö

Pyri vähentämään energiankulutusta ja tutustu veden säästämisen vinkkeihin.

Lue lisää

Jätehuolto

Jokaisella talolla on oma jätteidenkeräyspiste. Tutustu ohjeisiin.

Lue lisää

Vastuunjakotaulukko

Vastuunjakotaulukossa kerrotaan, mitkä asunnon kunnossapitoon liittyvät työt kuuluvat vuokralaiselle ja mitkä taloyhtiölle.

Lue lisää

Asukkaille

Miten voimme auttaa

Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kaikissa asuntojen vuokrausta ja asumista koskevissa asioissa:

p. 020 743 2960 johon vastataan 24/7 tai
huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi
(puhelun hinta on 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)