Asuntoon muuttajalle

  • Sovi avainten noudosta ja muuton ajankohdasta vuokranantajan kanssa.
  • Tee muuttoilmoitus postille sekä Digi- ja väestötietovirastolle.
  • Tee oma käyttösähkösopimus hyvissä ajoin ennen muuttoa. Tee sähkönmyyntisopimus ja -siirtosopimus.
  • Osta kotivakuutus ennen vuokrasopimuksen alkamista. Jos sinulla on jo olemassa kotivakuutus edelliseen asuntoosi, ilmoita vakuutusyhtiöllesi uusi osoite.
  • Vuokranantaja on tarkistanut asunnon kunnon edellisen vuokralaisen vuokrasopimuksen päättyessä. Mikäli kuitenkin huomaat asunnossa puutteita, ilmoita niistä välittömästi vuokranantajalle. Edellisen asukkaan loppusiivoukseen kuuluneet tehtävät voit lukea seuraavasta osiosta. Koska vuokralaisten vaihtuessa on usein vain vähän aikaa tarvittavien toimenpiteiden järjestämiseen ja tekemiseen, aina ei ole mahdollista suorittaa kaikkia tarvittavia toimenpiteitä ennen uuden asukkaan muuttoa. Silloin vuokranantajan ja vuokralaisen on sovittava tarvittavista asioista. Joustavuudella ja yhteistyöllä päästään näissä tilanteissa parhaaseen lopputulokseen.
  • Jos et ole varannut autopaikkaa ja saunavuoroa vuokrasopimuksen teon yhteydessä, voit varata ne huoltopäivystysnumerosta 020 743 2960.
  • Jos laitat asuntoon oman astianpesukoneen, sen asennus tulee teettää ammattilaisella. Säilytä itselläsi asennustyön todistus, sillä useimmat kotivakuutukset eivät korvaa mahdollisia vesivahinkoja, mikäli todistusta ei ole olemassa.
  • Maksullisen talokirjaotteen voi halutessaan tilata  palvelunumerosta 020 743 2960 tai sähköpostilla osoitteesta huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi.

Asunnon loppusiivoukseen kuuluvat

  • Lattioiden imuroiminen ja nihkeäpyyhintä.
  • Kaikkien ikkunapintojen pesu mukaan lukien ulkopinnat, ikkunoiden välit ja sisäpinnat. Ikkunat tulee pestä myös talvisaikaan.
  • Lieden, uunin ja liesituulettimen rasvasuodattimen pesu.
  • Pakastimen sulattaminen ja puhdistus sekä jääkaapin puhdistus. Kytke laitteiden virta pois päältä ja jätä ovet raolleen.
  • Kaappien sisäpintojen ja kaappien ovien pesu.
  • Tahrojen poistaminen asunnon ovista ja seinistä.
  • Kylpyhuoneen seinien ja lattioiden perusteellinen pesu. Puhdista myös laattojen saumat ja mahdolliset kalkkitahrat.
  • WC-istuimen pesu.
  • Hanojen ja muiden kromipintojen puhdistaminen kalkista.
  • Lattiakaivojen pesu.
  • Saunan pesu (mikäli sellainen on).

Poismuuttajan muistilista

  • Irtisano asuntosi mahdollisimman pian, kun tiedät olevasi muutamassa pois, sillä irtisanomisaika on kalenterikuukauden mittainen. Jos irtisanot asuntosi esimerkiksi helmikuun 10. päivä, vuokrasopimuksesi päättyy maaliskuun 31. päivä. Voit jättää irtisanomisilmoituksen täältä joko tulostamalla sivulla olevan lomakkeen ja lähettämällä sen vuokranantajalle postitse tai täyttämällä sähköisen irtisanomisilmoituksen.
  • Muista irtisanoa myös autopaikkasi ja saunavuorosi palvelunumerosta 020 743 2960 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi.
  • Tee muuttoilmoitus postille ja Digi- ja väestötietovirastolle.
  • Irtisano sähkösopimus ja nettiyhteys.
  • Palauta kaikki kiinteistöön saamasi avaimet ja mahdollinen pysäköintilupa.
  • Jätä asuntokohtaiset ohjemateriaalit asuntoon.
  • Jätä antennijohdot, vahvistimet ja palohälyttimet asuntoon.
  • Jätä imusuojat eli tyhjiöventtiilit asuntoon.
  • Jos sinulla on asunnossa oma astianpesukone, sen poiskytkeminen ja putkien tulppaus on suoritettava lvi-asentajan toimesta. Säilytä itselläsi työstä todistus, sillä vesivahinkotilanteessa useimmat kotivakuutusyhtiöt eivät korjaa vahinkoa, mikäli todistusta ei ole olemassa.
  • Jos olet irrottanut katosta lamppujen sokeripaloja tai kattopistokkeita, laita ne takaisin paikoilleen.
  • Jos olet asentanut asuntoon omia sälekaihtimia, voit jättää ne paikoilleen. Mikäli et halua jättää niitä paikoilleen, poisottamisesta aiheutuvat jäljet on peitettävä.
  • Jos olet asentanut asuntoon ovisilmän, turvalukon tai varmuusketjun, niitä ei saa poistaa.
  • Jos olet tehnyt omalle pihallesi istutuksia, terasseja tai muita rakennelmia isännöitsijän luvalla, jätä ne paikoilleen.
  • Tyhjennä ja siivoa asunto sekä mahdolliset varastot huolellisesti. Jos siivousta ei ole tehty kunnolla, isännöitsijä tilaa asuntoon maksullisen siivouksen, jonka loppusumma laskutetaan vuokralaiselta. Kiinteistöihin jätetyt tavarat viedään kaatopaikalle vuokralaisen kustannuksella.

Avaimet

Älä luovuta avaimiasi ulkopuolisille hetkeksikään. Mikäli luovutat avaimesi, olet vastuussa niiden käytöstä.

Soita palvelunumeroon 020 743 2960, mikäli

  • Haluat teettää lisää avaimia.
  • Olet kadottanut avaimesi, vaikka kyseessä olisi vain vara-avain.
  • Olet unohtanut avaimesi ja tarvitset jonkun päästämään sinut asuntoosi sisälle.

Ovenavauspalvelua voi saada vain taloyhtiön asukasluetteloon merkitty henkilö. Avauksen pyytäjän on ennen oven avausta todistettava henkilöllisyytensä. Huoltoyhtiö perii avausmaksun asukkaalta.

Kiinteistöyhtiö huolehtii tarvittaessa lukkojen uudelleensarjoituksen ja uusien avainten hankinnan. Asukas on velvollinen korvaamaan aiheutuneet kustannukset.

Muista, että vuokrasopimukseesi sisältyy AsumisPLUS-vakuutus, joka kattaa osittain oven avaamisesta ja mahdollisesta lukon uusimisesta aiheutuvia kustannuksia, kun avain on kadonnut asukkaalta tai se on varastettu. Lisätietoa vakuutuksesta löydät täältä.

Turvalukon, varmuusketjun ja ovisilmän voi asennuttaa oveen omalla kustannuksellaan valtuutetulla lukkoliikkeellä. Ilmoita turvalukosta isännöitsijälle ja luovuta yksi turvalukon avaimista isännöitsijälle. Muuttaessasi pois on nämä asennukset jätettävä korvauksetta paikoilleen ja luovutettava varmuuslukon avaimet vuokranantajalle.

Palauta kaikki avaimet (myös turvalukon, jos sellainen on), kun muutat asunnosta pois. Mikäli asukas hukkaa, tai ei luovuta kaikkia vuokranantajalta saatuja avaimia, uusitaan vähintään asunnon oven lukitus. Tapauskohtaisesti voidaan joutua uusimaan myös yleisten tilojen lukitus. Uusimisesta johtuvat kustannukset veloitetaan asukkaalta.

Asukkaille

Miten voimme auttaa

Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kaikissa asuntojen vuokrausta ja asumista koskevissa asioissa:

p. 020 743 2960 johon vastataan 24/7 tai
huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi
(puhelun hinta on 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)