1. Asunnot on tarkoitettu vain asuinkäyttöön, ellei vuokrasopimuksessa toisin mainita. Asuntojen jälleenvuokraus ja Airbnb-toiminta ovat kiellettyjä.

2. Asunnoista on pidettävä hyvää huolta. Asuntoja ei saa remontoida omatoimisesti ilman isännöitsijän lupaa eikä seiniin tai kylpyhuoneeseen saa tehdä reikiä. Asunnoissa tai yhteistiloissa havaituista puutteista tulee ilmoittaa asukkaiden palvelunumeroon 020 743 2960 tai huoltopäivystyksen sähköpostiin huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi mahdollisimman pian.

3. Jokaiseen asuntoon kuuluu lähtökohtaisesti yksi irtainvarasto. Asukkaat eivät saa ottaa itselleen käyttöön useampia irtainvarastoja ilman isännöitsijän lupaa.

4. Pidä porraskäytävät sekä muut yhteistilat siisteinä ja huolehdi, että ovet menevät lukkoon perässäsi. Omia tavaroita ei saa säilyttää muualla kuin irtainvarastoissa ja ulkoiluvälinevarastoissa paloturvallisuuden takia. Pattereiden päällä ei saa kuivattaa vaatteita. Huolto vie porraskäytävillä olevat tavarat pois ilman erillistä ilmoitusta ja voi veloittaa kustannukset asukkaalta.

5. Autojen pysäköinti on sallittu ainoastaan merkityille paikoille, joita voi tiedustella palvelunumerosta 020 743 2960 tai sähköpostitse huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi. Lämmitysjohdot irrotetaan sähköpistokkeista silloin, kun niitä ei käytetä. Osalla paikkakunnista auton sisätilojen lämmittimen käyttö on kielletty samanaikaisesti lohkolämmittimen kanssa. Tarkista oman kotitalosi tilanne ottamalla yhteyttä palvelunumeroon. Sähköautoja ja muita sähköajoneuvoja saa ladata ainoastaan sähköajoneuvojen virallisista latauspisteistä, joita löytyy osalta taloista.

6. Tupakointi on kielletty asunnoissa, parvekkeilla ja huoneistopihoilla. Pyydämme välttämään tupakointia myös ulko-ovien läheisyydessä, sillä savut kulkeutuvat sieltä helposti asuntoihin.

7. Parvekkeilla ei saa puistella mattoja tai grillata hiiligrillillä tai kaasugrillillä. Pidä parveke siistinä, sillä se vaikuttaa myös talon yleisilmeeseen.

8. Vie roskat jätepisteelle ja lajittele ne omiin keräysastioihinsa. Älä jätä roskapusseja maahan. Jätepisteelle ei saa viedä huonekaluja tai muita sinne kuulumattomia jätteitä.

9. Lemmikit ovat tervetulleita asuntoihin. Huolehdi lemmikinomistajana, ettei lemmikkisi pidä häiritsevää ääntä poissaollessasi tai tee tarpeitaan piha-alueelle. Pidä lemmikit kytkettyinä ulkona ja kerää jätökset pois myös tontin ulkopuolella. Kaikki lemmikkien asunnoille tai kiinteistölle aiheuttamat vauriot ovat omistajan vastuulla. Ammattimainen eläinten kasvattaminen ei ole sallittua asunnoissa. Lisätietoja lemmikkien omistajien vastuista on kerrottu järjestyslain 14 §:ssä kohdassa koirakuri.

10. Hiljaisuus alkaa illalla kello 22:00 ja päättyy aamulla kello 6:00. Näin taataan kaikille asukkaille asumisrauha ja mahdollisuus hyviin yöuniin. Vältä turhaa metelöintiä myös päiväsaikaan, sillä naapurillasi saattaa olla erilainen päivärytmi kuin sinulla. Ilmoita etukäteen esimerkiksi porraskäytävän ilmoitustaululla, mikäli pidät kovaäänisiä juhlia.

11. Jos jonkun asukkaan normaalista poikkeava ja järjestyssääntöjen vastainen elämäntapa häiritsee toistuvasti muita asukkaita, kannattaa keskustella asiasta häiriön aiheuttajan kanssa. Jos se ei auta, voit tehdä kirjallisen valituksen isännöitsijälle. Valituksessa kuvataan valituksen aihe ja siihen merkitään tapahtuma-ajat, järjestyssääntöjen rikkojan nimi ja osoite sekä valittajan ja todistajien yhteystiedot. Kirjalliset valitukset ovat edellytys sille, että ongelmatilanteet saadaan ratkaistua.

12. Mikäli joudut uhkaavaan tilanteeseen naapureiden kanssa tai pelkäät väkivaltaa, ota silloin yhteys ensisijaisesti poliisiin numeroon 112. Poliisi tekee ilmoituksen perusteella tilannearvion ja ratkaisun partion lähettämisestä paikalle. Kruunuasuntojen työntekijät, huoltoyhtiöt tai muut yhteistyökumppanit eivät ole velvollisia toteamaan tai rauhoittamaan huoneistoissa tapahtuvia häiriöitä työturvallisuussyistä.

13. Vuokranantaja voi tarvittaessa antaa asuntoaan huonosti hoitavalle tai muita asukkaita häiritsevälle asukkaalle kirjallisen varoituksen vuokrasopimuksen purkamisesta. Varoitus on erittäin vakavasti otettava asiakirja.

14. Asukkaat vastaavat paitsi omasta käytöksestään myös vieraidensa käytöksestä kiinteistön alueella. Mikäli asukkaan vieras aiheuttaa järjestyshäiriöitä, asukas on velvollinen ryhtymään tarvittaviin toimiin järjestyksen palauttamiseksi.

15. Kruunuasunnot huolehtii liputuksesta tavanomaisina liputuspäivinä. Asukkaat voivat tiedustella palvelunumerosta juhla- tai suruliputusmahdollisuutta omien tarpeidensa mukaan. Asukkaan tilaamasta liputuksesta veloitetaan sen aiheuttamat kustannukset suoraan asukkaalta.

Hyvästä vuokratavasta voi lukea lisää Vuokralaisten keskusliiton sivuilta.

Yhteydenotto

KRUUNUASUNNOT OY
Elimäenkatu 25-27
00510 HELSINKI

asukkaiden 24/7 palvelunumero: 020 743 2960 (puhelun hinta on 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min), vaihde: 020 743 2950 (puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)

asukkaiden yhteydenotot: huoltopaivystys@kruunuasunnot.fi, asuntotiedustelut: vuokraus@kruunuasunnot.fi, muut yhteydenotot: etunimi.sukunimi@kruunuasunnot.fi

Verkkolaskutiedot
Verkkolaskuosoite: 003715449513
Verkkolaskuoperaattori: OpusCapita Solutions
Välittäjän tunnus: 003710948874